att siameser är mycket pratsamma, att birmakatter är lugna och tillgivna, o.s.v., men alla katter, oavsett ras, har så individuella personligheter att man oftast inte kan vara så kategorisk. Andra försöker lösa det genom att försöka driva bort det som hotar. Stressa inte. Lättast är det om man skaffar två katter från samma kull, eftersom de då redan är vana vid varandra. undan, blir rädda och bara vill bort från problemet. Nyckeln för att lyckas är TID. Jag trodde väl aldrig att det skulle vara så svårt att få ett ”bra” svar. En sådan sak är att man måste vänja katten gradvis vid att vara utomhus, oavsett om det är en kattunge som man precis köpt eller en vuxen katt som tidigare endast varit inomhus. De använder både och. Låt dem däremot ha varsin matskål och vattenskål. Vi frågade vänner, bekanta, veterinärer och personal på s.k. XXL lådor får båda plats samtidigt om de skulle vilja. Jag har två XXL lådor från Savic Nestor, en med lock och en utan lock placerade på två olika ställen. Det blir ofta lite lugnare om man har två innekatter än en. Håller med Leahh i det här fallet, för det första katter är egentligen inte flockdjur, så för den sakens skull behöver man inte skaffa fler än en, inte ens om de ska vara innekatter som vissa anser. jag har två kaniner redan så :) en brun och en vit , blandningar med lejonhuvad och angora. I och med att du skaffar två katter, så kan det vara lönsamt att köpa stora fodersäckar. Ju fler katter man har, desto fler problem riskerar man att få. Du kan också transportera katten i kombiutrymmet på din bil om du har god uppsikt över den under hela transporten. Försäkra katten/katterna. Katter som har varit hemlösa och har haft det svårt behöver ha ett tryggt hem i resten av sitt liv. – Hela katten är anpassad till den sortens livsstil till och med immunförsvaret, säger Anne-Marie Nilsson. Det ska finnas fönster som släpper in dagsljus och belysning som inte irriterar katterna. Om du transporterar enstaka katter i personutrymmet i din bil ska du se till att de transporteras på ett säkert sätt. Vissa raskatter sägs ha speciella egenskaper, t.ex. Det kan vara svårt att sammanföra två vuxna katter, speciellt om de är innekatter då de har ett begränsat revir. kattpensionat. Men sen måste man ju självklart ha ekonomin för det. Har man två katter av olika kön måste man också kastrera dem, om man inte planerar att ha ungar. Men inte minst bör man tänka förebyggande. Om man har en katt och bor i lägenhet mitt i en stad är det troligen inte så bra att att ha den ute. Det går bra ändå.” Men visst, de första slagsmålen måste nog göras så de vet vem som bestämmer och det är inte kul att se. Så har du tre katter så bör du ha minst tre kattlådor, helst fyra. Det finns då några grundregler man ska tänka på när det gäller resurserna då man har flera katter i ett hushåll. Måste nog först förklara varför vi ställt den här frågan. Kostnader kan variera beroende på var man handlar och från vilken tillverkare, om man väljer våt- eller torrfoder, mängd av inköp per tillfälle och så vidare. Två kastrerade killar på 2 år VAC och chippade måste flyttat! Jag hade hört från andra att syskon, särskilt systrar höll ihop och var nöjda med varandras sällskap. Ovänskap mellan katter kan förekomma, och det inget man behöver skämmas för. Jo,… ... jag måste ha missförstått hennes kollega och att fakturan var rätt och riktig. Har två katter som behöver nytt hem akut! Miljön där katter vistas ska ha en temperatur och luftfuktighet som lämpar sig för katterna. Introduktionen när man för ihop två katter är oerhört viktig. Man ska alltid ha minst en kattlåda per katt, och gärna en utöver. Du måste ha tålamod När katter som aldrig träffats förut förs ihop för första gången, katter som separerats eller blivit bästa vänner helt plötsligt blir osams blir man som husse eller matte givetvis väldigt ledsen och bekymrad. Man kan gärna ha flera vattenskålar utplacerade, för då brukar katter dricka mer. Ej heller har en/flera kattindivider plötsligt blivit elak/elaka för att den/de uppträder annorlunda. Men det är ett par saker du bör tänka på om du står i begrepp att bli tvåkattsägare. Katten i bil. Man kan gärna ha flera vattenskålar utplacerade, för då brukar katter dricka mer. Hur många katter kan man ha? Börja med att ha katterna separerade. Det funkar inte alls.. de bråkar hela tiden, fräser och hotar..(ungen tycker bara att detta är kul, men inte mamman) Om man ska ha två katter måste man skaffa den andra när den första är mycket ung, innan den första har hunit skaffa sitt revir. Det går ofta bra att ha samma toa-låda till två katter. Köttbullen älskar torrfoder men kan äta lite blötmat, Sultan älskar blötmat men kan äta torrfoder om det krisar. Skall man ha en katt eller två katter? en´mamma ... Precis som Emma säger så är det ingen lag. 11 januari 2013. Och det är klart att om det skulle hända någonting, man vet aldrig, så bestämdes att våra nya familjemedlemmar skulle försäkras. Kostnadsmässigt brukar det inte bli så himla mycket dyrare. Det finns dock flera sätt man kan använda för att vänja en katt som tidigare varit innekatt vid att vara ute. Men nu har vi skaffat två katter, Sally och Selma. Det blev i stort sett oavgjort mellan svaren ”en” och ”två”. Man måste vara säker på att man kan ge katten ett kärleksfullt hem. Katten måste ha riktigt sammansatt kost och nöjer sig inte enbart med överblivna matrester. De roar varandra. En sån skulle man ha:-) ... tacksam för svar. måste man ha sälskap nu? Sultan älskar räkor över allt annat på jorden, Köttbullen blir lyckligast av kokt kyckling. Katter är ensamlevande djur som egentligen bara umgås med andra katter vid parning, slagsmål och när de är kattungar. Två katter innebär att man måste vara mer flexibel. Även om man har rätt förutsättningar för att låta sin katt gå utomhus måste man dock ha vissa saker i åtanke. Vid köp av två katter kostar ... För att få köpa katt hos oss måste man ha fyllt 23 år. Den kan ha blåskatarr. Såg att någon skrev längre upp att man skulle adoptera en vildhäst eller rådjur (menar man hjort då eller???) Undvik att ha dåligt samvete för din katt, ge den en kompis i stället. Sv: Är det stor skillnad på att ha en eller två innekatter? kattpensionat. famlar och kommer ej att klara att ta insulinsprutor 2 ggr om dagen då jag reser en del och måste lämna min älskling till min gamla ibland och hon klarar ej att ta sprutorna...:-(73. Se till att varje katt har tillgång till flera sovplatser, matplatser, vattenskålar och kattlådor. ... Sjukdom/skada kan också innebär att en katt måste isoleras från övriga katter. ... på när man sammanför två katter men också en ... måste komma in för ... man har flera katter i ett hushåll. Jag har läst och blivit rekommenderad att man bör ha minst två ... d.v.s. Vi började med två honkatter som vi fick från grannen i maj 2008. För att få köpa katt hos oss måste man ha fyllt 23 år. ... Lagar vet jag inte, men jag skulle personligen inte ha fler än två katter på den ytan. Svar på kommentar #56 av Erik W. Snapphane. Om du har flera innekatter på samma yta måste du se till att det finns minst en kattlåda per två katter. Kvalitetsfoder i djuraffären finns ofta i stora förpackningar, och det blir mycket billigare än att köpa flera småförpackningar. Två katter har sällskap av varandra och tänk så mycket roligare lekarna blir! Hade ett hem till dom men dom nya ägarna ångra sig! En katt eller en hund behöver mer uppassning än många andra djur – men även en hamster ska enligt lag ha daglig tillsyn.