1. Det finns inget mina barn längtar efter så mycket som just gurkorna. Efter två till tre veckor kommer en första skörd som varar tre till fyra dagar. Men det är faktiskt fullt möjligt. Du kan odla grönsaker och gröna bland inomhus på vintern – ja, hela året runt faktiskt! De letar ivrigt igenom fröpåsarna när de kommer på våren, i jakt efter det enda viktiga - Gurkfröerna! Örter, tomater, cirusväxter, avokade, paprika och sallad är godsaker du kan odla och skörda inomhus året runt. Citron 47. Gurka är som regel platskrävande, så man får vara beredd på att skaffa rätt stora krukor och kanske fundera lite över vilken sort man väljer. Många kryddväxter går att odla inomhus under vintern. Odla ute året runt? Jag har en källare som håller 14 grader på vintern. Att odla inomhus är fantastiskt! Odla gurka Barnens favorit! Är det möjligt att odla sallat, rädisor, tomater, gurka och paprika med extrabelysning? Kan överleva vintern om du täcker den som skydd mot kylan. Då kan du även börja skörda redan vid midsommar. Jo, det går faktiskt! Lugn! Vilka växter passar att odla på hösten och vintern? ... Tomat och chili kan du fröså inomhus nu för att få skörd i sommar. Ljust och inte för varmt måste väl vara knepet antar jag, och jag inser att det kanske funkar in i november i bästa fall. Gör så här för att ta in och fortsätta odla tomater inomhus på hösten och vinter. Kan jag odla grönsaker inomhus? Kan man så på hösten? Att odla inomhus och kunna skörda färska grönsaker mitt i vintern låter som en dröm. Du ser det på 'Passandra' på bilden nedan, att den har en gurka vid varje "bladveck". Chiliman 06-09-2010, 13 ... Man kan till och med få blommor och frukt inomhus, på dem. ... ¼ gurka, skalad och skuren i mindre bitar ... i Kina eller i Nordamerika borde du kunna lyckas med din inomhusträdgård, även på vintern. I den här artikeln tar vi upp vad du behöver tänka på för att komma igång med din vinterodling. Lägg på ett lock, ställ i en tvättkorg, eller odla på annan mörk plats. Nu vill alla odla ätbart! I februari-mars är det tid att fylla växthusets odlingsbänkar med obrunnen hästgödsel och vattna … Att odla chili med Låg energilampor som extra belysning fungerar utmärkt vi råder er inte till att odla med låg energilampor om ni strickt ska odla inomhus … Ska ni odla gurka inomhus är det dags att så dem nu men ska ni odla dem utomhus eller i kallväxthus ska ni vänta tills i slutet av maj. Nedan följer ett smakprov från odlingsboken Alla fingrar Gröna. Allt om ... Tomat och chili kan du fröså inomhus nu för att få ... De här växterna behöver 0–10 grader varmt på vintern. 45. Men det är emellertid enklare att odla den traditionella slanggurkan i den skyddande omgivning som ett växthus ger. På ... busktomater), paprika, gurka, aubergine, plocksallat, skärbönor. Viktigt också när man odlar inomhus är att välja en hybridsort som inte behöver pollineras. Plantera fröna i näringsrik jord, är … Förläng livet för köpekryddorna med månader och odla … Förbered jorden och tillsätt mycket organiskt material eller odla dem i stora behållare fyllda med kompostjord av bra kvalité. Det går att odla bladgrönt annat än ärtskott på vintern. Oliv 46. Många kryddväxter går att odla inomhus under vintern. 1. Lugn! Allt om Trädgård listar 6o grönsaker, frukter, bär och kryddor som man kan odla på balkongen. Jag vill fortsätta odla mina grönsaker inne över vintern. Även tips på vad man ska tänka på när man odlar chili. Man kan så frön av gurka sent på vintern eller tidigt på våren eller köpa utplanteringplantor på våren eller tidigt på sommaren. Vad ska man tänka på när man odlar på hösten och vintern? Mina tomater o gurka tänkte jag ta in resp stickla de sorter jag vill ha inne. Att så fröer och odla fram kryddväxter och olika bladgrönsaker inomhus med hjälp av belysning är ett härligt vinternöje. Lugn! Köksväxt-trenden har nått balkongen. Odla i varmbänk – steg för steg. Här kan prova dig fram med att blanda friskt mellan kruk- … Odla chili i vintern, Kan man osla chili inomhus mitt i vintern. Gurka - så odlar vi den inomhus ... Gurkor älskar när det är över 20 grader vilket gör att fönster är en alldeles idealisk plats att odla gurkor på. Egenodlad vitlök är ofta mildare och finare i smaken än den köpta. Alternativ. ... Fyll på med jord och odla direkt i lådorna. Jag vill börja odla grönsaker och kryddor i vardagsrumsfönstren på vintern. I boken beskriver vi alla odlingssteg i odlandet detaljerat från det lilla fröet och tills grödan hamnar i din mun. ODLA INOMHUS Alla kan ha en trädgård. Köp helst lökar i blomsterbutiken, eftersom vitlök från livsmedelsaffären kan föra med sig jordsjukdomar till ditt köksland. Vinterodla med belysning. Man kan så den direkt på friland under fiberduk eller plast, men bäst och snabbast resultat brukar man få om man förodlar den inomhus i 4-5 veckor, med 1-2 frön per kruka på 9-12 cm i diameter. Odla gurka Barnens favorit! Har lång groningstid och kräver därför lite tålamod i … Du kan odla grönsaker och gröna bland inomhus på vintern – ja, hela året runt faktiskt! Förkultivera inomhus i såjord för tidigare skörd. Nu vill alla odla ätbart! Fröpåsen är rysligt dyr jämfört med många andra fröer - men jämfört med att köpa samma mängd gurkplantor på den stora handelsträdgårdskedjan eller färdiga gurkor i affären så vinner du betydligt mer än smaken på att odla dina egna gurkor. Det finns inget mina barn längtar efter så mycket som just gurkorna. Gurka Framtill nyligen odlade man oftast gurka i växthus men nu finns härdiga hybrider som också kan odlas utomhus. Man kan till och med odla dem inomhus om man inte har balkong eller trädgård. ... Ljuset är väldigt viktigt när du ska odla inomhus. Tre veckor därefter kommer fler skördar som dock minskar efter hand. Vi tar upp allt som lampor,krukor. ... De här växterna behöver 0–10 grader varmt på vintern. Här är 8 olika växtsorter att testa hemma! Även om du är nybörjare kan du odla inomhus med lampa, i villa eller lägenhet, med perfekta resultat. Så här lyckas du! I sin senaste bok Vinterodling tipsar odlings­entusiasten Sara Bäckmo om hur du gör. Odla persilja. Att odla gurka i kruka är ett enkelt sätt för alla att kunna få egna gurkor hemma. En guide om hur du kan odla chili från chilifrö till skörd. Du kan odla grönsaker och gröna bland inomhus på vintern – ja, hela året runt faktiskt! P ... paprika, gurka, aubergine, plocksallat, ... Fyll på med jord och odla direkt i lådorna. Lugn! Om du vill odla vitlök är hösten bästa planteringstid, september till november men det går också att plantera på våren. 45. Du kan odla grönsaker och gröna bland inomhus på vintern – ja, hela året runt faktiskt! Vilka växter klarar kyla? Genom att odla inomhus får man året om tillgång till färska kryddor och grönsaker. Det handlar om att skapa ett mer hållbart och hälsosamt liv hemma för alla”, säger Ronnie Runesson, produktutvecklare på IKEA. Odla.nu är en mötesplats och inspirationskälla för alla som är intresserade av växter, odling och en vacker trädgård.