Fråga om allt är bra och om personen vill prata. Vänskap och gemenskap är något som alla människor behöver. Riktiga vänner tar varje tillfälle som går att fira och hylla varandra. Den diskuterar beteenden som vårdar vänskap och också vad som gör att kompisar försvinner. Vad är det att vara en bra kompis och hur känns det att vara dum mot någon? ... skrattar de båda på en gång. ... Jag gick fram till en tjej i parallellklassen och frågade vad hon hette och nu är vi bästa vänner. Alla är vi olika och gillar olika saker men man har något gemensamt och det är att man aldrig vill vara ensam. Men vad är en bra kompis och vad gör en sån? Då är ju du en bra kompis! Redan när barnen är små kan vi se att de reagerar positivt på andra barn. www.rafiki.se Lektionsinformation Rafiki 4, 2014 Vänskap – att vara en bra kompis Vårt syfte med Rafiki nr4 är att eleverna ska fundera på hur en riktig kompis är Vi får ofta frågan om böcker för de yngre barnen, främst i förskoleåldern, som ska handla om hur man är en bra kompis. Önskar jag hade haft möjlighet att vara med på ett sådant projekt när jag om till Sverige! Hur är man en Bra kompis? Farzad pratar med Alma 8 år och Snäckan 7 år om vänskap. Alla har vi någon gång känt oss utanför och alla har behovet att känna tillhörighet. Vad gör du? dag opererades Annica och nu är operationen klar. Vad är det som gör att du mår bra? Sätt upp Nyheter24 har kollat med experterna – barnen – hur man egentligen blir en riktigt bra kompis. Den illustrerar fällorna med kompistryck, och vad man ska göra när man inte hittar en kompis eller när man har förlorat sin bästa kompis. Quiz.Me är en sida där du kan göra tester om nästan vad som hellst. Testa hur bra kompis är du Hur god vän är du egentligen? Patrik, det är inget fel alls med att säga att man har en relation till sin hund, lika lite som att säga kompis, livskamrat eller vän ? Det var lite det jag tänkte på, att var och en kan ju kalla sin relation till hunden vad de vill utan att man för den delen förmänskligar hunden ? Vad spännande det låter allt dte som ni gör! Helst prata med den personen och fråga hur den mår! Bli en bra kompis visar barn hur de ska odla vänskap. Det här är viktiga frågor för oss alla, vuxna som barn. Ta ett test! Att vara en bra kompis är något som man lär sig med tiden. Hur är du själv som kompis? För att få en bra sammanhållning i gruppen är det viktigt att alla är med och är aktiva. Galen Ledsen Arg Om någon beskriver dig som "en tåcka e", hur är du då? Men vad är en bra kompis egentligen & vad kan man kräva av sina vänner? ... Vad är No Hate Speech Movement? Men din kompis har inga pengar. Sätt upp strålarna på väggen som en sol och låt dem vara en påminnelse om hur gruppen vill vara mot varandra. Jag kan medge att jag inte är världens bästa kompis alltid. Testa hur bra kompis är du Hur god vän är du egentligen? Här är några av svaren som kom in. IT-Kompis är ett halvdagsevent som framförallt fungerar som en mötesplats där alla som jobbar inom IT kan utbyta erfarenheter av varandra och hitta nya IT-kompisar att lära sig av. Och du tycker antagligen att riktig vänskap innebär mer än att bara ”gilla” någons bilder eller kommentarer. UMO ställde frågan "Vad gör du om en kompis eller någon annan i din närhet känner sig nere?". Om du är "sinni", vad är du då? Efter övningen är det ofta viktigt och givande att prata med eleverna om vad som hände, hur de tyckte att det gick, vad som var bra/mindre bra osv. Om inte – lämna ifred. Men din kompis har inga pengar. Det är inte bara jag som är en bra kompis. – Men farfar, ryter Ellen. Det är jätte äcklig mat i skolan och du går till affären för att köpa något att äta. Önskar jag hade haft möjlighet att vara med på ett sådant projekt när jag om till Sverige! Hej! Vara en bra kompis. Du kan också skapa ditt eget quiz. Det är jätte äcklig mat i skolan och du går till affären för att köpa något att äta. Vad är bra med att vara olika? www.rafiki.se Kompletterande aktiviteter: Samtala om: Vad kan du göra för någon annan i din omgivning? – Vad bra, säger farfar. Ta ett test! Deras uppgift blir att försöka sätta ord på hur man är och fortsätter vara en bra kompis. Hur är man en bra kompis? Vad gör du? Bra diskussionsunderlag till samtal med kompisar, familj och i skolan. Om du är "sinni", vad är du då? Att ha vänner är viktigt. ... Vad är det som är så bra med bussar? Galen Ledsen Arg Om någon beskriver dig som "en tåcka e", hur är du då? Hur ska en bra kompis vara? Vad är vitsen med vänner om din kompis inte kan glädjas med dig. Testa hur bra kompis är du Hur god vän är du egentligen? Vad tycker du är en bra vän? Av Tom Jerry Boman Den 4 november är det dags att kärleksbomba nätet under No hate-dagen . En bra historia om krig, sorg, vänskap, förtroende, kärlek, med gripande fakta om hur folket levde och mådde under kriget. Men vad är en bra kompis egentligen & vad kan man kräva av sina vänner? Nyhetsarkiv Kontakta oss Tipsa en kompis Om Twiik Hjälpsidor Ladda ... Vad är TwiikApp? Nyheter24 har kollat med experterna – barnen – hur man egentligen blir en riktigt bra kompis. ... Koll på vad som händer i Sverige och världen. Att din kompis aldrig uppmuntrar dina framgångar är ett tydligt tecken på att hon ser dig som en konkurrent snarare än en vän. ... Alla får varsin stråle och i uppgift att på den skriva en sak som kännetecknar en bra kompis. Hej! Jag kan medge att jag inte är världens bästa kompis alltid. Alla får varsin stråle och i uppgift att på den skriva en sak som kännetecknar en bra kompis. sexiganoveller. För mig betyder mina vänner allt. ... Jag gick fram till en tjej i parallellklassen och frågade vad hon hette och nu är vi bästa vänner. Vi har faktiskt ganska många tomma dryckes-kartonger hemma som jag måste kasta! Farzad pratar med Alma 8 år och Snäckan 7 år om vänskap. Barn och unga har inte ansvar att lösa kränkningar, mobbning och trakasserier ... alltså vem man är och vad som händer. Ställa upp för den personen, lyssna och prata. IT-Kompis är ett kostnadsfritt halvdagsevent som anordnas av Infront IT-Partner för fjärde året i rad. – Jag tycker man är en bra kompis när man låter alla vara med. Man vågar fråga alla och man har ögonen öppna för vad som händer runt omkring en. Vänskap, smaka på ordet och fundera en sekund på vad vänskap är för dig. Vad är en bra kompis för dig? Åtminstone ger det dig en hint om vad du kanske borde jobba på ;) Det här funkar som i tjejtidningarna, ta en papperslapp och skriv upp om du svarat A), B) eller C) på fråga 1 osv. Ta ett test! – Ja, fnissar Tetra Brik, men vet ni vad det bästa är? Vad spännande det låter allt dte som ni gör! Vad är det att vara en bra kompis och hur känns det att vara dum mot någon? Att vara en bra kompis är något som man lär sig med tiden. På tal om förpackningar. man är kompisar?